fbpx

Wil jij starten met conversieoptimalisatie? In dit artikel geef ik je 5 tips waar je gelijk mee aan de slag kunt. Voor degene die de term wel kennen maar niet weten wat het inhoudt: conversieoptimalisatie is een verzamelnaam voor verschillende activiteiten die je kunt doen om ervoor te zorgen dat er meer bezoekers die op de website komen een bepaalde actie uitvoeren (bijvoorbeeld een product kopen, offerte aanvragen, etc). Je wilt dus met hetzelfde aantal bezoekers meer omzet draaien.

Wist je dat meer dan de helft van de marketeers niks doet aan conversieoptimalisatie. En volgens mij zijn kleine ondernemers hier niet eens in meegenomen want die hebben vaak geen marketeers in dienst. Hier is dus heel veel te winnen. En het is echt niet heel lastig.

Mijn 5 tips om te starten met conversieoptimalisatie:

  1. Begin klein. Als je wilt starten met een usability onderzoek (dat is een onderzoek hoe gebruiksvriendelijke je website eigenlijk is) heb je geen tientallen respondenten nodig. Begin eens met 5 mensen (klanten) waarvan je feedback vraagt over de gebruiksvriendelijkheid van je website. Wat vinden ze goed werken en waar kan nog wat verbeterd worden? Hoe navigeren ze door je website?

Als je dit interessant vind is het boek van Steve Krug een aanrader. Het heet: Don’t make me think. Revisited. Is wel in het Engels. Maar Steve legt uit hoe de het principe werkt van intuïtieve navigatie. Men verwacht bijvoorbeeld geen privacyverklaring in de header, dus zet hem ook niet daar.

  1. Denk vanuit de klant en niet vanuit het bedrijf. Stel je bent op zoek naar zonnepanelen, interesseert het je dan dat het 100% Duits gefabriceerd is of dat MetDeZon de onafhankelijke zonnepanelen leverancier is? Nee! Jij wilt weten binnen hoeveel tijd het geïnstalleerd kan worden en wanneer je de kosten heb terugverdiend. Zorg dus dat je de juiste content maakt.
  2. Start altijd vanuit de functionaliteit. Als pagina’s niet laden of buttons niet werken heeft het weinig zin om je bezig te houden met bijvoorbeeld de verleidingsprincipes van Cialdini. De basis is functionaliteit en dat moet op orde zijn.
  3. Ken je bezoeker. Wie zijn ze? Wat komen ze doen? Wat zijn hun beslissingscriteria? Hoe beter je je klant kent, hoe beter je kunt inspelen op zijn verwachtingen en hoe meer je zult verkopen.
  4. Vergeet je onderbuikgevoel. Het fijne aan online is dat alles gemeten kan worden. Je hoeft dus niet op je onderbuikgevoel af te gaan als het gaat om het verbeteren van je website. Meningen en aannames doen er online niet toe. Meet het met A/B testen en je weet zeker wat beter werkt.

Lees ook 6 manieren om meer bezoekers naar de website te trekken.