Veel webshopeigenaren vinden het lastig om een goede manier te vinden die zorgt voor betere resultaten in de zoekmachines. Vaak zijn de productpagina’s vooral gericht op het verkopen van het product en daar zorg je voor zo min mogelijk afleiding. Maar wil je met een webshop goed scoren in Google dan kan je bijvoorbeeld door middel van content laten zien dat jij expert bent of een autoriteit bent in jouw vakgebied. Heb je een webshop dan wil je dus eigenlijk door middel van goede content beter gevonden worden in Google maar je wilt dat de echte verkooppagina niet teveel afleiding geeft om ook goed te converteren. Dus om te zorgen voor verkopen.
De oplossing voor dit ‘probleem’ is door het te scheiden van elkaar. Maak gebruik van verschillende soorten pagina’s zoals productpagina’s en blogpagina’s. Een veelgebruikte term voor websitepagina’s is landingspagina, wat dat is leg ik je ook uit.
Productpagina
De productpagina is hetzelfde als je salespagina, deze ga je optimaliseren voor de verkoop van een product of dienst. Het enige doel van deze pagina is verkopen. Het beste is als de bezoeker verder ook niets kan doen op je pagina. Haal alle andere afleidingen weg. Deze afleidingen kunnen er voor zorgen dat de bezoeker deze verlaat, bijvoorbeeld door een interne link of een menuknop. Een goede salespagina kan een groot verschil maken voor de omzet van je bedrijf. Wanneer je salespagina is geoptimaliseerd en goed converteert, kun je ook je marketing en advertenties verhogen en zoveel mogelijk bezoekers naar deze pagina te sturen. Dit zijn eigenlijk de belangrijkste pagina’s van jouw website als je een hogere omzet wilt.
Wil jij nou ook meer omzet halen uit jouw website? Start dan nu met onze trainingen. In 10 modules leer jij alles om van jouw website een online succes te maken met meer bezoekers en dus meer omzet!
Blogpagina
De blogpagina is een pagina met veel teksten, content dus. Het is eigenlijk een geschreven artikel. Zoals dit artikel wat je nu leest. De tekst kan informatief zijn maar ook inspirerend. Bij Reisgraag schrijven wij bijvoorbeeld informatieve artikelen zoals over het reisadvies in bepaalde vakantielanden maar ook inspirerende artikelen zoals meest luxe hotels op Mauritius. Met de blogpagina wil je mensen naar jouw website trekken die nog niet in de koopfase zitten maar in de oriënterende fase. Maar je kunt het ook een persoonlijke tint geven door bijvoorbeeld te schrijven over jouw eigen ervaringen om te herstellen na een burn-out als je coach bent die mensen helpt herstellen na een burn-out. Door regelmatig nieuwe content aan jouw site toe te voegen ziet Google dat de site actief is en dit wordt gewaardeerd. Dit zijn de belangrijkste pagina’s als je meer bezoekers op je website wilt.
Landingspagina
Voor de meeste kopers begint de zoektocht online maar er is een verschil of ze al in de koopmodus zitten of nog in de oriëntatiefase. Zoek je op Google bijvoorbeeld ‘business boeken’ dan ben je nog in de oriëntatiefase maar zoek je op ‘Think and Grow Rich Micheal Pilarczyk’ dan zit je al in de koopfase. De pagina waar ze op jouw website terecht komen na de zoekopdracht in de zoekmachine is de landingspagina. Het is dus afhankelijk van de zoekopdracht op welke pagina ze landen, dit wordt dus de landingspagina genoemd. En dit kan zowel een productpagina zijn als een blogpagina.
Hoe kan je met een webshop goed scoren in Google
Om met een webshop goed te scoren in Google moet de basis gewoon goed in orde zijn en dat begint met het technische on-page seo zoals de juiste url-structuur, goede keywords kiezen, meta-discription invullen, afbeeldingen optimaliseren met ALT-teksten en opletten dat je niet teveel dubbele content plaatst. Maar ook een interne linkstrategie en goede content maken zorgt voor betere zoekresultaten. Goede content maak je uiteraard met sterke, foutloze teksten en visuele aspecten zoals foto en video.