Iedere ondernemer wil dat er potentiële klanten op de website komen. En als je een webshop hebt dan is het helemaal noodzakelijk dat er bezoekers in je webshop komen. Ander draai je geen omzet… Je wilt gezien worden door potentiële klanten. In de wereld van zoekmachineoptimalisatie/SEO betekent dit, je wilt gevonden worden. En dit is waar het vaak ‘lastig’ wordt voor veel ondernemers. Want hoe word je nou online beter gevonden door de zoekmachine? Je hebt hiervoor grofweg 2 keuzes: SEA en SEO. SEA betekent Search Engine Advertising en SEO betekent Search Engine Optimization. Adverteren of organisch gevonden worden door de zoekmachine.Â
Adverteren kan natuurlijk op meer plekken dan alleen via de zoekmachine, denk hierbij bijvoorbeeld aan social media. Maar in alle gevallen kost het je geld en houdt het bereik op als je stopt met adverteren. Ga je aan de slag met SEO, dan ga je ervoor zorgen dat je organisch goed gevonden wordt door de zoekmachines. Google heeft een marktaandeel van bijna 95% als we het over zoekmachines hebben. Maar andere zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Bing, werken op vrijwel dezelfde manier als Google. Weet je trouwens wat het meest gebruikte zoekwoord is in Bing? ‘Google’! Als Bing de standaard browser is van je laptop dan gaan mensen vaak via Bing op zoek naar Google ;).
Ik heb een interessant filmpje gevonden van Google zelf waarin ze uitleggen hoe het eigenlijk werkt achter de schermen van Google.
Wat ik misschien wel het meest bijzondere vind is dat ze aangeeft dat iedere 7e zoekvraag nog nooit eerder is gesteld. Kan je nagaan hoe complex deze materie is… Wil je het complete rapport van Google waar ze een pagina allemaal op beoordelen? Google maar eens op ‘Guideline General Google pdf’, dan kun je de laatste versie van de 175 pagina’s dikke gids vast wel ergens vinden.
Even terug naar waarom ik vind dat iedereen die zijn/haar website serieus neemt met SEO aan de slag zou moeten. Elke website heeft de potentie om meer leads en meer omzet te genereren. Ook die van jou! Wat je hiervoor moet doen is de website verbeteren zodat je meer bezoekers krijgt en/of ervoor zorgen dat deze bezoekers meer kopen. Het verbaast mij echt hoe vaak ik websites zie zonder content of die eigenlijk uit 1 lange pagina bestaan. Dit is echt funest als je gevonden wilt worden in de zoekmachines.
SEO is wel iets van de lange termijn. Verwacht niet dat je binnen een maand bijvoorbeeld een verdubbeling hebt in bezoekers. Maar werk met de juiste strategie aan een jarenlange stroom van bezoekers. Dit in tegenstelling van adverteren, waar je op korte termijn snel resultaat ziet. Maar ook altijd moet blijven betalen om die bezoekers op je website te krijgen. SEO is dus een duurzame manier van marketing.
Online beter gevonden worden draait om de balans tussen content, techniek en autoriteit.
Dit zijn namelijk de 3 pijlers van zoekmachineoptimalisatie. Om beter gevonden te worden zal je dus met deze 3 pijlers aan de slag moeten gaan. De eerste twee (content en techniek) zijn zogeheten on-page factoren en autoriteit is een off-page factor. On-page betekent dat je het vooral op jouw eigen website kunt aanpassen/beïnvloeden. Bij off-page heb je er minder invloed op. Je bouwt bijvoorbeeld autoriteit op door backlinks te verzamelen. Dit zijn verwijzingen van andere websites naar jouw website. Je kunt een website wel vragen een link te plaatsen naar jouw website maar je hebt er geen invloed op of dit ook echt gebeurt. On-page is bijvoorbeeld het maken van content en daar heb je uiteraard wel invloed op.
Wil jij nou zelf aan de slag met SEO, check de training: Scoren met SEO. Wil je SEO uitbesteden, check dan hoe ik je daarmee kan helpen.