fbpx
Selecteer een pagina

Hoe zorg je ervoor dat je mails ook geopend en gelezen worden? E-mail marketing zorgt ervoor dat je op de radar blijft bij je klanten. Je kan zelfs een relatie met je klant opbouwen via e-mail marketing. Hiervoor moeten de e-mails die je stuurt natuurlijk wel geopend worden. Ik geef je 10 tips die je daarbij kunnen helpen.

  1. Een sterke onderwerpregel
    De onderwerpregel is het eerste wat de lezers zien. Deze is voor een groot deel bepalend of de e-mail geopend gaat worden of niet. Zorg dus voor een sterke onderwerpregel. Deze moet de aandacht gaan trekken van de lezer. Na het lezen van het onderwerp pakkende onderwerpregels schrijven moet dit geen issue meer zijn voor je.
  2. Waarde is belangrijker dan verkoop
    Veel e-mails worden verstuurd met als hoofddoel verkoop. Deze mails worden door lezers als reclame gezien en worden na verloop van tijd vaak niet meer gelezen. Richt je in je e-mail dus op waarde en doe dit op een creatieve manier. Geef je lezer tips of stuur een video met de oplossing die jij biedt voor hun probleem.
  3. Maak het persoonlijk
    Alweer? Ja, alweer! Jij bent één van de tientallen mails die je lezer ontvangt. De kans is groot dat diegene een selectie maakt van de mails die wel of niet gelezen gaan worden. Door het persoonlijk te maken, voeg je net even wat meer waarde toe. Zelfs als je dit naar duizenden mensen tegelijk stuurt. Open jij eerder een mail waarin je wordt aangesproken met je naam of een algemene mail? Waarschijnlijk dat eerste. Voeg dus de voornaam toe in de onderwerpregel. En richt de inhoud van je mail op de persoonlijke wensen. Zelfs dit kan terwijl je dezelfde mail naar duizenden andere mensen stuurt. Je e-mail marketingprogramma kan je daarbij helpen.
  4. Zorg dat de afzender duidelijk is
    We willen zien wie ons een e-mail stuurt. Zorg dus dat de afzender duidelijk zichtbaar is zodat de ontvanger direct ziet van wie de mail afkomstig is. Dit maakt de kans groter dat je mail wordt geopend.
  5. Gebruik je eigen naam als afzender
    Naast dat het duidelijk moet zijn wie de afzender is, kan je dit ook persoonlijker maken door je eigen naam te gebruiken: Vanessa, Online Business Factory. Dit is persoonlijker. En het is waarschijnlijk dat je mail eerder wordt geopend omdat het op deze manier minder op reclame lijkt.
  6. Timing is belangrijk
    Het tijdstip waarop je e-mail wordt verzonden, kan van grote invloed zijn op het openingspercentage. Het is dus belangrijk om dit te testen onder je doelgroep. Je kan een e-mail sturen op een tijdstip waarvan je weet dat je lezer geen andere e-mail ontvangt waardoor je opvalt. Je kan je ook focussen op het tijdstip waarop jouw potentiële klant zijn of haar e-mails leest.
  7. De frequentie van je e-mails speelt een belangrijke rol
    Hoe vaak stuur jij e-mails? Het is sterk afhankelijk per doelgroep hoe vaak je mails moet sturen. Te veel kan irritatie veroorzaken en te weinig kan er weer voor zorgen dat je wordt vergeten. Dit is ook afhankelijk van wat voor soort e-mails je stuurt. Worden jouw mails als leuk ervaren? Dan mag je waarschijnlijk best wat vaker een e-mail sturen. Heb je een doelgroep die over het algemeen druk is? Dan willen die waarschijnlijk alleen zinvolle e-mails ontvangen en niet te vaak. Ook dit kan je weer testen. Of natuurlijk gewoon vragen.
  8. Zorg dat je e-mail geschikt is voor alle apparaten
    De ene leest zijn of haar e-mail op een desktop of laptop en de ander liever op zijn of haar telefoon. Belangrijk is dus dat je e-mail werkt op alle apparaten: smartphones, tablets, laptops en desktop. Met andere woorden, je e-mail moet een responsive design hebben. Is dit niet het geval dan kan dit voor irritatie zorgen of je e-mail wordt gewoonweg niet meer gelezen.
  9. Richt je op infotainment
    Infotainment is een belangrijk begrip geworden in e-mail marketing. We zijn gewend om e-mails te sturen met alleen maar informatie of gericht op verkoop. De meeste mensen zitten hier niet meer op te wachten en je bent niet onderscheidend. Je wil deze informatie nog wel delen met je lezer maar doe dit op een leuke manier. Oftewel entertain je lezers. Je trekt zo de aandacht van je lezers en de inhoud wordt makkelijker te onthouden. Ga jezelf bijvoorbeeld na op school. Die les van die leraar die alleen maar informatie gaf was slaapverwekkend en daarnaast is de informatie niet blijven hangen. Die les met die leraar die de lesstof vertelde in een verhaalvorm was veel leuker én die lesstof vergeet je veel minder makkelijk.
  10. Gebruik een pre-header tekst
    Dit is het kleine stukje dat na de onderwerpregel zichtbaar is. Ook dit kan je naar wens aanpassen. Met deze tekst kan je de lezer nog wat extra informatie geven over je e-mail en dus ook nieuwsgieriger maken naar de inhoud. Probeer het eens uit en test of dit werkt voor jouw doelgroep.

Bonustip: Let op spam triggers. Het gebruik van bepaalde woorden en tekens kan spamfilters activeren. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van veel uitroeptekens of content waarin te veel focus ligt op gratis aanbiedingen of manieren om geld te verdienen. Ook e-mails verzonden vanaf een gratis mailprovider (zoals @hotmail of @gmail) kunnen spamfilters triggeren. Het is dus aan te raden een bedrijfsmail te gebruiken. Sowieso is dat een stuk professioneler.

Wil jij ook hulp bij het inrichten van jouw online marketing of gewoon meer bezoekers op je website? Check mijn trainingen en adviestrajecten.