fbpx
Selecteer een pagina

Je bent met een webshop begonnen omdat je online producten wilt verkopen. Je hebt die website niet om als visitekaartje te gebruiken. Maar dat laatste is helaas wel het geval want de verkopen vallen flink tegen. Geloof me, je bent echt niet de enige ondernemer die hiermee worstelt. Veel webshop eigenaren denken dat als de website klaar is, de klanten binnenstromen. Maar zo werkt het spel online niet. Je moet daar echt nog wel iets voor doen, zoals bijvoorbeeld je webshop onder de aandacht brengen bij potentiële klanten. Daarom krijg je van mij 10 manieren om je webshop te promoten.

Zorg ervoor dat de website gevonden wordt
Als een website net is opgeleverd levert het niet gelijk klanten op, dit komt omdat er o.a. weinig content op staat waarmee je gevonden kunt worden door de zoekmachines. Het is dus zaak om de website te optimaliseren voor zoekmachines (seo). Er zijn veel factoren die invloed hebben op de vindbaarheid van je website, ik adviseer je om daar eens in te duiken. Dat kan bijvoorbeeld door mijn training ‘In 10 weken een succesvolle website’ te volgen.

Social media
Je kunt een zakelijk account aanmaken voor bijvoorbeeld Pinterest, Facebook en Instagram en zo bekendheid krijgen. Het kost wel veel tijd om een goede schare volgers te krijgen en je moet ook goed uitzoeken op welk kanaal jouw ideale klant zich bevindt. Maar als je dit onder de knie hebt kan het je veel omzet opleveren door ze via een post door te verwijzen naar je website waar ze uiteindelijk jouw producten kunnen kopen.

Nog een manier om je webshop te promoten: online adverteren
Heb je budget om te besteden aan advertenties, dan kan online adverteren een prima optie zijn om nieuwe klanten te werven. Je kunt hierbij denken aan adverteren via social media of via Google. Zeker als je veel concurrentie hebt in jouw markt is en er al veel content over te vinden is waardoor het lastig is om organisch goed te scoren dan is adverteren een manier om je webshop te promoten.

Google Shopping
Ondanks dat dit ook een manier is van adverteren, wil ik deze nog wel even extra toelichten. Als jij namelijk een product hebt waarbij je prima op de prijs kunt concurreren dan is Google Shopping aan te raden. Bij Google Shopping kom je met een afbeelding en prijs van producten in de zoekresultaten te staan. Je moet hier wel een account voor aanmaken en een Google shopping feed aanmaken maar dat is niet heel technisch of lastig.

Offline promoten
Jaja, het bestaat nog: offline promotie maken voor je webshop. Denk hierbij aan deelname aan markten, beurzen en braderieën of flyeren in de omgeving. Je kunt ook in de lokale media adverteren om meer bekendheid te krijgen voor jouw webshop. Vrijwel ieder dorp/stad heeft nog zijn eigen huis-aan-huisblad met lokaal nieuws en advertenties. Ook zijn er soms mogelijkheden om een flyer mee te sturen met de huis-aan-huisverspreiding, zo hoef je zelf niet het hele dorp af te lopen.

Zorg voor een expert-status
Een expert-status heb je als jij bekend staat als degene die autoriteit heeft in een bepaald vakgebied. Een expert wordt geraadpleegd als deskundige en wordt dus geacht veel kennis te hebben van een bepaald onderwerp of product. Heb jij een bepaalde niche waarop je je richt dan krijg je sneller een expert-status dan als je een heel breed assortiment hebt.

Schrijf gastblogs
Om meer bezoekers op jouw website te krijgen maar ook om jouw status als expert te vergroten kun je gaan gastbloggen. Dit houdt in dat je artikelen/teksten gaat schrijven over bepaalde onderwerpen. Uiteraard onderwerpen die te maken hebben met het product wat jij verkoopt. Heb je bijvoorbeeld een webshop met tuinartikelen dan kan je voor een tuinblog of tuinarchitect artikelen schrijven. Bijvoorbeeld: ‘Top 5 trends op het gebied van loungesets’ of ‘Hoe onderhoud je tuinmeubelen in de winter’? Uiteraard staat er in de blog een link naar jouw website.

Nieuwsbrief
Houd bestaande klanten op de hoogte over bijvoorbeeld nieuwe producten of leuke acties die je doet. Deze klanten kennen jouw bedrijf al en hebben al iets bij je gekocht. Ze zijn dan ook sneller bereid om weer iets bij je te kopen. En als ze dat niet zijn, dan schrijven ze zich wel uit voor de nieuwsbrief. En ook dat is oké. Zorg wel voor een regelmatige frequentie van bijvoorbeeld 2x in de maand en doe dit niet de ene keer 1x in de 2 maanden en daarna weer wekelijk. Maak een planning en hou je hieraan.

Affiliate marketing
Om snel veel bereik te krijgen kan je gebruik maken van affiliate marketing. Hierbij wordt jouw webshop door andere websites gepromoot en krijgen zij bijvoorbeeld commissie over de producten die zo worden verkocht of een vergoeding per bezoekers die ze naar jouw webshop leiden. Je kan je aanmelden bij netwerken die de koppeling maakt tussen adverteerder en publisher en tevens registreert welke transacties er plaatsvinden. Grote voordeel is dat je betaalt op basis van resultaat.

Verstuur een persbericht
Met een persbericht kan je gratis publiciteit krijgen voor je webshop. Maar je moet wel een nieuwswaardig onderwerp hebben, anders zal het niet geplaatst worden. Zoek eerst uit welke media past bij jouw doelgroep. Hoe beter het onderwerp past bij de doelgroep hoe eerder jouw bericht geplaatst gaat worden. Bepaal ook of je alleen lokale media benaderd of ook landelijke media. Stem de inhoud van jouw bericht hierop af.

Nog een extra tip om je webshop te promoten: Zorg dat je exact weet wie jouw doelgroep is, dan zul je zien dat alle bovenstaande tips veel makkelijker worden.

Wil jij tips om jouw webshop te verbeteren? Vraag dan nu de gratis Website Scan aan en krijg 3 praktische tips.