fbpx
Selecteer een pagina

Het managen van jouw online reputatie kan bijdragen aan het conversieratio, het kan dus zorgen voor meer verkopen en meer omzet. Bedenk voor jezelf maar eens hoe vaak je eerst gaat googelen naar een persoon, bedrijf of product voordat je het aanschaft. Check jij bijvoorbeeld eerst de reviews? En kijk je naar hoe professioneel een bedrijf overkomt? Hebben ze de website netjes op orde? Zijn ze te vinden op social media? Verzamelen ze reviews? Is alles nog up-to-date? Dit zijn allemaal dingen die bijdragen aan een online reputatie.

De eerste indruk
De eerste indruk die klanten van je krijgen gebeurt vandaag de dag vaak online. En vaak heb je zelf geen weet van hoe het staat met jouw online reputatie. Heb je jezelf of je bedrijf weleens gegoogled? Doe maar eens. Je zult verbaasd staat wat er allemaal te vinden is over jou of over jouw business. Stel nou dat ik een coachingstraject bij iemand wil afnemen en ik Google op haar/zijn naam. Vaak komt het profiel van diegene op Facebook hoog in de resultaten. Als daar nou foto’s staan die ik niet oké vind, dan haak ik af. Ondanks dat je Facebook kunt zien als een privé-omgeving. Dit is dus gelijk de eerste reden om jouw online reputatie te managen. Je wilt niet dat potentiele klanten afhaken. Bekijk jouw gegevens eens uit de ogen van een potentiële klant. Wat ziet die klant en wat wil jij dat diegene ziet?

Google My Business
Voor bedrijven is Google My Business vaak de eerste vermelding die je ziet. Toch zie je vaak dat er bedrijven zijn die totaal geen aandacht besteden aan hoe deze vermelding eruit ziet, terwijl je hier zelf makkelijk invloed op kunt uitoefenen. Zo kun je bijvoorbeeld foto’s en video’s toevoegen. Wat je bij veel ondernemingen ziet is dat de eerste foto die mensen zien een Google Streetview plaatje is, die vaak niet heel aantrekkelijk is. Zorg zelf voor een professionele en sprekende eerste foto. Daarnaast kun je veel gestelde vragen beantwoorden en Google recensies verzamelen. Ook is het verstandig om jouw openingstijden toe te voegen. Dit alles zorgt ervoor dat jouw eerste indruk bij (potentiële) klanten veel beter is. Want zeg nou zelf, zou je zelf eerder zaken doen met het eerste bedrijf hieronder of het tweede bedrijf?

Reviews verzamelen
Verzamel je reviews over jouw producten of diensten? Heel goed bezig! Doe je dit nog niet? Dan raad ik je aan daar snel mee aan de slag te gaan. Reviews worden namelijk steeds belangrijker als het gaat om jouw online reputatie. Social proof wordt dit ook wel genoemd. En dat is volgens Wikipedia een ‘psychologisch en sociaal fenomeen dat verwijst naar het vertrouwen van mensen op de feedback en acties van anderen om te bepalen wat juist en wat verkeerd is in een bepaalde situatie’. Je kunt het zien als een bewijs dat andere mensen een keuze hebben gemaakt voor een product daarmee anderen aanmoedigen om hetzelfde te doen.

Maar het is wel de kunst om goed om te gaan met zowel positieve als negatieve reviews. Positieve reviews verdienen een reactie namens het bedrijf, om de mensen te bedanken voor de moeite die ze hiervoor hebben genomen, maar negatieve reacties verdienen eigenlijk nog meer een reactie. Reageer je hier niet op dan kan het namelijk overkomen alsof je kritiek negeert. Veel mensen lezen ook de reacties van bedrijven op reviews, probeer hier daarom goed mee om te gaan en het te zien als een leerschool (indien terecht natuurlijk). Houd reviews die geschreven worden altijd in de gaten.

Onjuiste informatie aanpassen of verwijderen
Is informatie die je over jouw onderneming online vindt onjuist of inmiddels niet meer van toepassing? Zorg er dan voor dat dit wordt verwijderd. Verouderde of onjuiste informatie zorgt namelijk niet voor vertrouwen en slaat een deuk in jouw reputatie. Heb je nog informatie over een oud-werknemer op jouw website staan of klopt jouw adres dat wordt gepubliceerd op een andere informatieve website niet? Zorg ervoor dat dit wordt aangepast. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor onjuiste openingstijden, het kan dan zomaar zijn dat een klant eens voor een dichte deur staat en dat draagt natuurlijk niet bij aan een goede reputatie.