fbpx

Branding is tegenwoordig niet meer alleen je naam, logo of slogan maar omvat alles wat je doet en waar je als bedrijf voor staat. Hoe communiceer je met de klant? Waar geloof je in als bedrijf? Hoe presenteer je je bedrijf? En hoe wil je dat jouw doelgroep je bedrijf ziet?

Branding is belangrijk voor je bedrijf omdat het zorgt voor herkenbaarheid. En mensen zijn nou eenmaal eerder geneigd een aankoop te doen bij een bedrijf dat ze herkennen en meer misschien nog wel van de persoon achter het bedrijf. Zorg voor naamsbekendheid, zodat ze je merk (her)kennen. Of dat ze zich kunnen identificeren met jou en jouw bedrijf door hoe je communiceert en jezelf presenteert. Ga bijvoorbeeld bij jezelf na: je hebt schoenen gezien van een bepaald merk op een onbekende website. Doe je de aankoop op de onbekende website of zoek je toch nog even verder naar de website van het merk zelf?

Een ander voorbeeld: je bent op zoek naar een trouwfotograaf en komt terecht op twee verschillende websites met een vergelijkbaar aanbod. De ene website heeft alleen een aantal voorbeelden van foto’s erop staan en geeft verder geen informatie over zichzelf of het bedrijf. De andere website laat ook voorbeelden zien maar heeft ook een pagina waarin ze vertelt over zichzelf en haar bedrijf. Hoe het is begonnen, hoe ze te werk gaat en waarom ze geschikt is voor jouw opdracht. Voor welke fotograaf kies jij?

Heb jij een ‘over ons/mij’-pagina met een duidelijk verhaal van jou/jouw bedrijf? Dit is echt iets waarmee je je kunt onderscheiden en wat heel veel ondernemers laten liggen.

Door de herkenbaarheid voelen mensen zich sneller aangetrokken tot je bedrijf en zullen ze eerder een aankoop doen omdat het bekend en vertrouwd aanvoelt. We doen zaken met een bedrijf/merk/persoon waar we ons mee verbonden voelen. Met bovenstaande voorbeelden komen we ook tot het volgende punt, namelijk dat branding je onderscheid van de concurrent. Tegenwoordig heb je in elke branche concurrentie. Met persoonlijke branding kan jij laten zien wat jouw bedrijf anders maakt dan de concurrent. Toon met branding aan dat jij de oplossing bent voor het probleem van je doelgroep en maak duidelijk wat je voor hen kan betekenen. Hierbij komt de herkenbaarheid weer om de hoek kijken. Zorg ervoor dat de klant zich herkent in jouw bedrijf en nog belangrijker: zorg voor emotionele binding.

Emotie scoort veel hoger dan logica. Bij de meeste aankopen drijft het emotionele gedeelte van ons brein tot de aankoop en niet het rationele gedeelte. Het is dus belangrijk dat het emotionele aspect terugkomt in jouw idee, verhaal of concept. De beste manier om dit voor elkaar te krijgen is door storytelling. Met storytelling kan je inspelen op het gevoel van de klant en dit kan uiteindelijk leiden tot een sterke connectie. Zet je merk neer als persoonlijkheid.

Daarnaast helpt branding bij het managen van de verwachting van de klant. Als jij consistent bent in jouw branding en een duidelijke boodschap afgeeft, dan weten de mensen waar het bedrijf voor staat en wat ze kunnen verwachten. Dit maakt het weer gemakkelijker om op de wensen en behoeften van de klant in te spelen.

Branding zorgt uiteindelijk dus ook voor het aantrekken van nieuwe klanten. En dit is misschien wel een van de belangrijkste aspecten voor een bedrijf. We hebben het nu gehad over dat branding voor herkenning zorgt, dat het ervoor zorgt dat je je onderscheidt van de concurrent maar ook dat het zorgt voor een connectie tussen bedrijf en klant. En als al deze aspecten op orde zijn, zullen deze ook leiden tot het aantrekken van nieuwe klanten.

Tot slot is branding belangrijk voor het creëren van ambassadeurs. Het aantrekken van nieuwe klanten is belangrijk, maar het behouden van bestaande klanten is net zo belangrijk. Mensen praten onderling altijd over bedrijven en merken. Het is dan ook niet voor niets dat mond-tot-mondreclame nog steeds als de beste soort reclame wordt gezien.

Kort samengevat zorgt branding voor een sterk merk en een sterk merk vergroot de waarde van het bedrijf en creëert meer invloed in de branche. En denk nou niet dat dit voor jou als zzp’er niet geldt. Juist jouw persoonlijkheid zorgt voor herkenning, voor het onderscheidt t.o.v. de concurrent en de connectie met de klant. Je moet het ze alleen wel laten zien!