Al jarenlang is Google Analytics het meest gebruikte statistiekensysteem om websitegegevens te meten. Ben je eindelijk bekend met het lezen van de statistieken van Universal Analytics (UA)? Dan gaat er een hoop veranderen. Vanaf 1 juli 2023 is Google Analytics 4 (GA4) namelijk de standaard en dit is meer dan alleen een versie-update. Het complete datamodel, de manier van gegevens opslaan en de manier van gegevens weergeven is veranderd.
Met Google Analytics 4 wordt het duidelijk dat Google vindt dat er meer gedaan moet worden om privacy van sitebezoekers te waarborgen. IP adressen van gebruikers worden bijvoorbeeld standaard geanonimiseerd binnen GA4. Wellicht denk je er nu over na om helemaal over te stappen op een ander statistiekensysteem of wil je alleen weten wat de voor- en nadelen zijn van Google Analytics 4.
Het belangrijkste verschil is in ieder geval dat de statistieken anders worden gemeten. Er wordt gebruikt gemaakt van het zogeheten event-driven datamodel waarbij er een serie van events wordt gemeten in plaats van op basis van sessies. De nieuwe rapporten geven volgens Google zelf meer inzicht in de customer journey van de bezoeker.
Door het upgraden naar Google Analytics 4 (GA4) ben je voorbereid op een cookie-less world. Door middel van machine learning zal GA4 deze data zo goed mogelijk proberen aan te vullen. Hetzelfde geldt voor de privacy van de gebruikers. Binnen GA4 is het mogelijk om een gegevensverwijderingsverzoek in te dienen waarbij de gegevens van een bezoeker kunnen worden verwijderd.
Nadelen Google Analytics 4
Op dit moment lijkt het zo te zijn dat je de data ‘slechts’ van 14 maanden kunt terughalen in plaats van oneindig. Je moet hiervoor sowieso wel eerst de standaard bewaarperiode veranderen van 2 maanden naar 14 maanden. Anders worden de gegevens slechts 2 maanden bewaard. Dit doe je bij Beheer – Gegevensinstellingen – Bewaring van gegevens (zie screenshot). De impact van deze dataretentie is groot, maar het is gelukkig niet zo dat gegevens zomaar verdwijnen. Bij de gegevens in de standaard -door Google- opgezette rapporten blijft de data wel langer dan 14 maanden zichtbaar. Alleen bij de rapporten die gebruikers zelf kunnen toevoegen is het niet mogelijk om deze verder dan 14 maanden terug te bekijken.
Een ander belangrijk nadeel is dat er geen manier is om de data van je UA property naar GA4 te krijgen. Je zult daarom opnieuw moeten beginnen met het verzamelen van data. Zorg er dus dat je GA4 zo snel mogelijk installeert, dan ga je gelijk beginnen met het verzamelen van data.
De nieuwe interface zal voor sommige een groot voordeel zijn en voor anderen een nadeel. Google Analytics is sowieso best complex en iedereen heeft tijd nodig om de statistieken te kunnen lezen. Maar de opzet van Google Analytics 4 is wel vrij logisch.
Voordelen Google Analytics 4
Waar het voorheen vooral ging om bounce rates, time on page en pages per session is dit nu veranderd naar engagement. Dit criterium geeft veel meer inzicht in de gebruiker, omdat statistieken niet veel zeggen over het gedrag van de gebruiker. Er is dus een shift van de kwantitatieve acties van een bezoeker, naar wat een gebruiker echt doet op je site.
Een praktisch voordeel is ook de mogelijkheid om website en app in dezelfde property te hangen door middel van data streams. Binnen een data stream kun je nog steeds onderscheid aanbrengen voor de data stream van een app (bijvoorbeeld tussen Android en iOS). Een groot voordeel is het toegenomen inzicht in de totale effectiviteit van je campagnes, en hoe die over verschillende platformen presteren.
Het eenvoudig aanmaken van custom gebruikerssegmenten (b.v. vrouwen tussen 35-49, woonachtig in de randstad) op basis van bezoekersgedrag is een enorme verbetering van GA4. Belangrijk natuurlijk, om inzicht te krijgen in het gedrag van specifieke doelgroepen die extra aandacht verdienen. Ook kun je op basis van bepaalde criteria content groeperen (bijvoorbeeld alle pagina’s met een contactformulier), om een beter beeld te krijgen van hun prestatie.
Met Analysis Hub kun je door middel van geavanceerde technieken en rapporten diepgaand inzicht krijgen in je data. Voorheen moest je een account bij Google Analytics 360 hebben om toegang te krijgen. Nu is het een standaard onderdeel van GA4. Een belangrijk voordeel voor de gevorderde gebruiker dus. Daarnaast is integratie met Google’s BigQuery (een data warehouse waarmee je eenvoudig analyses kunt draaien op grote datasets) enorm versimpeld.