fbpx

Ik heb Aaron Mirck van Presscloud.co bereidt gevonden om tips met jullie te delen voor het schrijven van een persbericht. Presscloud is een pr-tool die je in contact brengt met meer dan 4.000 journalisten. Je kunt met een gratis account 2 persberichten per jaar versturen, maar je krijgt ook toegang tot een gedeelte van hun PR Academy en Online Newsroom. Met een betaald account krijg je uiteraard toegang tot al deze informatie en kan je meer persberichten versturen.

Een goed persbericht grijpt de aandacht van journalisten, is objectief en zorgt ervoor dat het een-op-een gekopieerd en geplakt kan worden. Deze tips helpen je bij het schrijven van een goed persbericht.

Schrijf een objectief persbericht
Dagelijks ontvangen redacties honderden persberichten. Dat betekent dat het een uitdaging is om te zorgen dat jouw persbericht opvalt. Sta erbij stil dat journalisten een ander belang hebben dan dat jij hebt. Van journalisten wordt verwacht dat ze objectief nieuws brengen. Jij zou graag zien dat er over jouw bedrijf geschreven wordt. Een goed persbericht zorgt ervoor dat die twee belangen samenkomen.

Regel 1 van het schrijven van een persbericht is dan ook: zorg dat een bericht objectief is. Schrijf niet dat jouw bedrijf beter is, dat jouw oplossing slimmer is, jouw collega’s nog bekwamer zijn of dat je beter bent dan de concurrentie. Dat soort informatie is namelijk niet redactioneel, maar commercieel. Met andere woorden: wil je in de krant lezen dat jouw bedrijf het beste is, dan zal je een advertentie moeten kopen. Een objectief persbericht kan een-op-een overgenomen worden. Dat verhoogt de kans op publicatie aanzienlijk. Maak het een journalist zo makkelijk mogelijk en de kans op publicatie neemt toe.

Ondanks dat zo’n bericht geen commerciële boodschap bevat, is genoemd worden in de media nog steeds de beste reclame ooit. Blader gerust terug naar de eerste hoofdstukken, als je eraan herinnerd wil worden dat redactionele aandacht (PR) niet mag missen in jouw marketingstrategie.

De opbouw van een persbericht
Een goed persbericht bestaat uit de volgende delen:
• Een kop
• Een onderkop
• De lead/inleiding
• Een body-tekst
• Een boilerplate
• De contactgegevens van de afzender

Kop en onderkop van een persbericht
Het belangrijkste onderdeel van een persbericht is – zonder twijfel – de kop. Het is het eerste wat journalisten lezen. Het moet dan ook de aandacht trekken, zonder schreeuwerig te zijn. Een goede kop signaleert een probleem of draagt een oplossing voor een bekend probleem. De onderkop is complementair (aanvullend) aan de kop. Doorgaans vertelt deze tweede header over het bedrijf zelf.

Hieronder vind je een aantal voorbeelden van goede combinaties kop en onderkop:

Nederlands MKB is de dupe van niet transparante kosten zeevracht.
Vandaag gelanceerde startup Shypple wil zeevrachtmarkt transparant maken.

Slechte makelaar levert tien procent minder op bij huisverkoop.
Nationaal gelanceerde startup DatHuis maakt makelaarsmarkt transparant

‘Niet alleen glazen plafond, maar ook plakkerige vloer bedreigt diversiteit in technologiesector’ Vrouwelijke founder roept vrouwen op om meer ambitie te tonen

De lead/inleiding
Een goede inleiding van een persbericht (de zogenaamde lead-tekst) zorgt ervoor dat er een gevoel van urgentie ontstaat bij de lezer, vat het complete persbericht samen en geeft antwoord op de vragen wie?, wat?, waar?, waarom? en hoe?. Een inleiding is vaak niet veel langer dan drie tot vijf zinnen. Hieronder vind je een voorbeeld van zo’n lead. Het is de lead van het persbericht van de Sprout Startup van het Jaar in 2019 – Shypple.

Importeurs en exporteurs die via zeevracht hun goederen verschepen, krijgen te maken met enorm veel niet-transparante diensten en bijbehorende verborgen kostenposten. Dat blijkt uit onderzoek van de vandaag gelanceerde startup Shypple, die de rederijmarkt transparanter wil maken. De online expediteur wil het voor het Nederlandse MKB makkelijker maken om goederen te importeren en exporteren.

Dit zijn de ingrediënten voor een goede lead-tekst:
1. Er wordt een probleem gepresenteerd (in dit geval: MKB is de dupe van niet transparante kosten);
2. Er wordt een onderzoek gepresenteerd (eigen onderzoek);
3. Een afzender wordt geïntroduceerd (Shypple, dat de markt transparant maakt);
4. Er wordt een aanleiding gepresenteerd om over dit onderwerp te communiceren (vandaag gelanceerde startup gaat dit probleem oplossen);
5. Er wordt een missie gepresenteerd (het doel is: het MKB helpen).

Pro-tip: vermeld niet alleen de naam van jouw organisatie, maar plaats ook een hyperlink naar de site in de lead. Die link wordt vaak overgenomen door media. Dat draagt in grote mate bij aan de SEOpositie van jouw merk. Ook verhoogt het de traffic van de nieuwssite naar jouw site.

Bodytekst
Er is een aantal uitgangspunten in de opbouw van de rest van het persbericht. Deze bodytekst behelst alles tussen de lead en de boilerplate en is dus het grootste deel van het bericht. Het eerste uitgangspunt is dat deze tekst ‘oprolbaar’ dient te zijn. Dat betekent dat je telkens een deel van de onderkant van het bericht kan ‘oprollen’, zonder dat er belangrijke informatie verloren gaat. Dat betekent dus dat je de belangrijkste informatie bovenaan het bericht plaatst en minder belangrijke informatie onderaan het bericht.

Dit zijn de ingrediënten voor een goede bodytekst:
1. Een gedeelte met meer informatie over het onderzoek
2. Andere onderzoeksgegevens
3. Een quote of citaat van de oprichter of bedenker
4. Een quote of citaat van een klant, partner of onafhankelijke ambassadeur

Probeer het persbericht op te delen in maximaal vijf alinea’s. Zorg ervoor dat de content van het persbericht niet langer is dan een of anderhalf A4’tje. Gebruik dikgedrukte koppen om de tekst overzichtelijker te maken.

Boilerplate en contactgegevens
Een goed persbericht vertelt een verhaal. Maar elk verhaal heeft een afzender. De boilerplate geeft je de ruimte om te vertellen wat jouw bedrijf doet en in welk opzicht het anders is dan andere bedrijven. Onder elk bericht plaats je dan ook het kopje ‘Over [NAAM BEDRIJF]’. In 2 tot 4 zinnen leg je uit waarom jouw bedrijf is opgericht, welk probleem je oplost, wat je tot dusver hebt bereikt, welke bedrijven je als klant mag rekenen, hoeveel collega’s er werken en wat je ambities zijn.

Het is essentieel dat er een telefoonnummer opgenomen wordt onder een persbericht. Zo zorg je ervoor dat journalisten je kunnen vinden als er nog vragen blijken te zijn over het bericht. Of, nog beter, als ze een interview met je willen afnemen.

Conclusie: checklist voor een persbericht
Heb je een eerste persbericht geschreven? Loop dan de volgende vragen na. Is het antwoord op een van deze vragen ‘nee’? Dan is het zinnig om nog eens met het persbericht aan de slag te gaan. De vragen waar het om gaat, zijn:
1. Is jouw persbericht objectief?
2. Grijpt de titel de aandacht?
3. Staat alle relevante informatie in de inleiding van het bericht?
4. Staan er quotes of citaten in het bericht?
5. Zijn jouw contactgegevens te vinden in het bericht?
6. Is er algemene informatie over het bedrijf te vinden?