Tijd is het meest kostbare wat je hebt als ondernemer. Daarom kijk ik vaak waar ik tijdwinst kan halen. En social media is iets waar veel tijd naartoe kan gaan. Dit kan anders, daarom tips en tricks voor het inplannen van social media. Dit gaat je namelijk tijd opleveren!
Kies een vast moment in de week
Vind je het al lastig om één post in te plannen omdat je weinig inspiratie hebt, dus laat staan voor een hele week op diverse social media kanalen? Kies dan voor een vast moment in de week waar je hiervoor gaat zitten. Kies bijvoorbeeld voor de maandagochtend, waarbij je alle posts voor die week in gaat plannen. Je kun er ook voor kiezen iets langer te gaan zitten en gelijk voor twee weken in te plannen. Het ligt hierbij natuurlijk ook aan de hoeveelheid posts die je per week gaat plaatsen en hoeveel inspiratie je hebt.
Maak een weekplanner
Maak een planning voor het plaatsen van de content op jouw social media kanalen. Door van te voren na te denken wat je iedere week wilt gaan plaatsen, wordt het verzinnen van een nieuwe post veel gemakkelijker. Plaats bijvoorbeeld wekelijks een leuke tip of laat een van jouw medewerkers iedere week aan het woord. Ook kun je volgers een kijkje achter de schermen geven of het product van de maand aanprijzen. Later in deze module gaan we samen een weekplanner maken.
Gebruik een social media tool
Gebruik een social media tool voor het inplannen die bij jou en jouw onderneming past. De tools kunnen soms best prijzig zijn per maand, zeker als je een beginnende ondernemer bent is dat niet altijd ideaal. Tip: de meeste tools hebben een gratis proefversie van een aantal weken. Probeer er meerdere, zodat je er achter komt wat het beste voor jou werkt.
Focus je op 1 of 2 kanalen
Vaak wordt er gedacht dat je op zo veel mogelijk verschillende kanalen aanwezig moet zijn. Dit is haast niet te doen. Je kunt er bij het inplannen van berichten beter voor kiezen om 1 of 2 kanalen heel goed en consistent in te plannen, dan heel veel social media kanalen allemaal een beetje.
Wees interactief met jouw volgers
Je moet niet denken dat je na het plaatsen van jouw posts klaar bent met social media. Eigenlijk begint het dan pas. Mensen gaan reageren op jouw berichten, aan jou de taak om hierop te reageren. Volgers waarderen het als je snel een reactie plaatst op hun vraag of opmerking. Ook als mensen je een direct message sturen dien je hier snel op te reageren en niet dagen mee te wachten. Dit kan voor een negatieve merkervaring zorgen.
Zie het als tijdsbesparing
Zie het inplannen van jouw berichten vooraf als tijdsbesparing, ook al kost het inplannen van meerdere berichten even wat tijd. Doordat je nu van te voren veel berichten in kunt plannen, heb je de rest van de week meer tijd voor het grote plaatje en om je te focussen op interactie met fans en volgers.