fbpx
Selecteer een pagina

Als je bekend bent in marketingland dan zeggen de termen push en pull marketing je vast wel iets. Mocht je het zijn vergeten of nog nooit van de termen hebben gehoord, ik leg je in dit artikel uit wat push en pull marketing betekent. En nog belangrijker, ik laat je inzien waarom jouw website de ideale vorm is van pull marketing.

Push marketing = Bij deze strategie ‘duw’ je als het ware jouw product of dienst richting de klant. Denk hierbij aan reclame maken op een billboard, adverteren in een tijdschrift of potentiële klanten bellen zonder afspraak.

Pull marketing = Bij deze strategie ‘trek’ je de klant aan. Hier draait het vooral om het beantwoorden van vragen, voorzien in een behoefte of oplossen van een probleem.

Advies geven over online marketing

Vorige week gaf ik advies aan bedrijf wat al 45 jaar bestaat en niet veel doet met online marketing. Er is wel een website maar daar wordt weinig tijd aan besteed. Wat je terugziet in de bezoekersaantallen. Want afgelopen jaar hadden ze nog maar 2/3 van het aantal bezoekers wat ze  4 jaar geleden hadden. Het is daar dus tijd om deze neerwaartse spiraal te doorbreken. Tenminste, dat was mijn advies. En om uit te leggen waarom ik zo’n voorstander ben van het goed in de markt zetten van een website gaf ik het volgende voorbeeld. Ik moet er nog wel even bij vermelden dat ze wel een relatief grote salesafdeling hebben en dat altijd heel belangrijk hebben gevonden.

Waarom jouw website de ideale vorm is van pull marketing

Als je de definitie van push marketing leest heeft het vooral te maken met timing. Op het moment dat het bedrijf iets wil verkopen gaan ze ‘pushen’. Terwijl je bij pull marketing vooral in beeld komt op het moment dat de potentiële klant een behoefte heeft. En wat is voor de klant fijner? Dat er een salesteam belt op het moment dat de klant een behoefte heeft of op het moment dat het bedrijf iets wilt verkopen? Op het moment dat een klant een behoefte heeft gaat hij in 80% van de gevallen zijn vraag/probleem/behoefte intypen in een zoekmachine. En waar zorg jij dan dat je antwoord geeft op die vragen? Juist op jouw website. Je snapt nu waarom ik niet verder hoef uit te uitleggen waarom jouw website de ideale vorm is van pull marketing.

Lees ook de 6 manieren om meer bezoekers naar de website te trekken

Belangrijk gegeven is wel dat bij push marketing de vraag naar het product er nog niet is, bij pull marketing is men al bekend met het product. Zet jij een heel nieuw product in de markt waar nog nooit iemand van heeft gehoord en dus ook niet naar zal zoeken in de zoekmachine. Dan heb je zeker een vorm van push marketing nodig.