fbpx

Als je mij al langer volgt weet je dat ik het vaak heb over de 3 pijlers van zoekmachine optimalisatie: content, techniek en autoriteit. En juist die autoriteit is vaak het lastigste om uit te voeren voor veel ondernemers. Hier komt een duidelijke strategie bij kijken en dat is vaak iets wat onderaan het to do-lijstje komt. En dat snap ik, want je bent al druk met het runnen van je webshop. Daarom geef ik je 5 tips hoe je meer autoriteit kunt claimen met je webshop. Maar eerst leg ik je uit wat autoriteit eigenlijk betekent.

Wat betekent autoriteit voor je webshop?
Als autoriteit heb je een expert-status binnen jouw branche/markt. Letterlijke vertaling is ‘erkend gezag, macht over anderen, gezaghebbende geloofwaardigheid. Een persoon, die gezag of macht heeft, wordt een autoriteit genoemd’. Als jij kunt aantonen dat je verstand hebt van een bepaald product krijg je meer aanzien in de zoekmachines. Maar hoe toon je dit nou aan als webshop zijnde?

Optimaliseren voor een hoge autoriteit
We beginnen maar gelijk met de technische kant van je website. Hier komen zaken kijken als snelheid, navigatiestructuur, paginastructuur, meta description, pagina titel en interne linkbuilding. Als dit allemaal op orde is zal jouw website beter scoren in de zoekmachines. Ik kan me voorstellen dat dit abracadabra voor je is. Boek een strategiesessie, zodat wij je hierbij kunnen helpen.

Domein autoriteit
Via websites als Ubersuggest kan je zien wat de domein autoriteit is van je website. Dit is een score tussen 0 en 100, waarbij CoolBlue bijvoorbeeld 81 scoort. Maar die hebben dan ook 33.771.171 backlinks en 2.583.825 keywords waar ze op scoren. Dit zijn getallen waar je als kleine webshop niet tegen op kan boksen. Maar dat wil niet zeggen dat jij niet aan je domein autoriteit kunt werken. Vooral het zorgen voor kwalitatief goede backlinks kan enorm goed werken om een hogere score te krijgen.

Backlinks
Maar hoe zorg je nou voor kwalitatief goede backlinks? Dit is iets waar vooral de kleinere webshops niet mee bezig zijn maar wat echt enorm belangrijk is voor de autoriteit van je webshop. In het artikel over linkbuilding kan je hier meer over lezen. Koop geen backlinks van slechte websites of eigenlijk raad ik je aan om nooit backlinks te kopen. Bedenk een eerlijke linkbuilding strategie, want eerlijkheid duurt nog steeds het langst. En je wilt toch meer autoriteit claimen met je webshop?

Kennisbank of blogs
Om de zoekmachine te laten zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied kan je een kennisbank aanleggen of blog gaan schrijven. Met deze content toon jij aan dat je weet waar je het over hebt en zo kan de zoekmachine zien dat jij verstand hebt van jouw vakgebied. Ook het schrijven van gastblogs voor sites die een relatie hebben met jouw webshop tonen aan dat jij autoriteit hebt.

Mobiel
Het is anno 2021 eigenlijk overbodig om te zeggen, maar zorg voor een mobielvriendelijke website. Dus geen website waarbij je van links naar rechts moet scrollen als je op de mobiel kijkt maar ook geen trage geladen pagina’s. Dit heeft echt invloed op de autoriteit van je website.