fbpx
Selecteer een pagina

Als je online ondernemer bent en geïnteresseerd in marketing, dan ben je wellicht al bekend met het Know, Like, Trust principe. Voordat potentiële klanten overgaan tot een aankoop als ze je nog niet kennen, dan moet je eerst het vertrouwen winnen. Maar dat niet alleen, ze moeten je eerst leren kennen en je sympathiek gaan vinden. En daarna moeten ze je gaan vertrouwen. Pas daarna gaan ze iets bij je kopen. Dit heet in het Engels Know, Like, Trust. Letterlijk vertaald betekent het Kennen, Leuk vinden, Vertrouwen. Maar alleen het kennen van de term brengt je niks verder. Vandaar dat ik je per factor uitleg hoe je dit kunt inzetten op je website.

Know-factor
Om klanten te krijgen en omzet te draaien zullen mensen je moeten kennen. Ze moeten weten waarvoor ze bij jou kunnen zijn. In deze fase is het dus zaak dat de onbekende klant jou leert kennen. Dit kan je doen door jouw expertise te laten zien. En dat laten zien kan op veel verschillende manieren.

  1. Gratis blogs/artikelen schrijven zoals dit artikel. Grote kans dat jij via Google op deze pagina terecht bent gekomen omdat je op zoek bent naar meer info over het Know, Like, Trust principe. Wellicht kende je Online Business Factory nog niet. Nu wel 😉
  2. Als jij een e-book schrijft, webinar geeft of een ander gratis product weggeeft en dit gaat promoten via advertenties kan je ook snel bekendheid creëren.
  3. Maar ook oldskool potentiële klanten uit jouw omgeving aanschrijven is een manier om de onbekende klant te bereiken.
  4. Social media is een prima plek om bekendheid te krijgen, maar let wel op dat je niet alle kanalen inzet. Kies het medium wat het beste bij je past. Want het kost veel effort om een fangroep te verzamelen die ook iets bij je wilt kopen.

Like-factor
Als potentiële klanten je leuk vinden dan blijven ze je volgen en kan jij jouw expertise laten zien. Door het vertellen van een verhaal, gaan ze je aardig/sympathiek vinden. Het wordt al langer gezegd dat men niet meer koopt van bedrijven maar van de persoon achter het bedrijf. En dat is bij veel kleine ondernemers gelijk de kracht van je business! Maar hoe doe je dat nou in de praktijk?

  1. Blijf jezelf en authentiek. Praat geen anderen na, maar zorg voor je eigen verhaal. En vertel dit verhaal op zoveel mogelijk plekken. Zorg voor herkenning!
  2. Wees relevant voor je doelgroep. Spreek hun taal.
  3. Zorg voor social proof. Dit betekent dat je laat zien hoe andere klanten over je denken. Dit kan je doen door reviews te verzamelen op een extern platform (Google of Trustpilot bijvoorbeeld) maar ook op jouw eigen site kun je reviews laten zien.

Trust-factor
Uiteindelijk moet men je gaan vertrouwen. Ze moeten het vertrouwen in je krijgen dat jij ze kan helpen met hun probleem. Zorg er dus voor dat je betrouwbaar bent en ze weten dat jij ze verder kan helpen.

  1. Kom je afspraken na. Dit is echt enorm belangrijk. Als jij zegt 1x per week een nieuwsbrief te versturen, doe dat dan ook. Als je zegt dat je terugbelt, doe dat dan ook. Als je zegt dat je binnen 24 uur terugmailt, doe dat dan ook.
  2. Geef garantie. Niet goed-geld-terug of een duidelijke omruilgarantie vermelden op je site neemt eventuele angsten weg.
  3. Zorg dat jouw website up-to-date is. Hier zijn het de kleine dingen die het doen: @copyright onderaan de pagina moet van dit jaar zijn, de laatste blog of nieuwsbericht niet van 1 jaar geleden of zelfs nog langer en een beveiligde omgeving (https) is echt een no-brainer vandaag de dag. Lees hier meer over in het artikel: 5 tips om vertrouwen te winnen met je website.
  4. Laat jezelf of je hele team zien op de over mij/over ons-pagina. Door te zorgen voor een persoonlijke benadering krijgt jouw bedrijf een sympathiek en authentiek imago.

Dit is het Know, Like, Trust principe in een notendop. Het is een fijne houvast voor online ondernemers als je op zoek bent naar een marketing strategie.