Content is King! Dat is al jaren een uitspraak die je veel hoort. Maar is dat wel zo? Is content waardevol voor jouw online business? Moet je echt veel content gaan creëren over jouw product/dienst? Mijn volmondige antwoord is hierop: JA! Content is en blijft belangrijk als je graag wilt dat mensen jouw bedrijf vinden. Content heb je zelf in de hand, hierdoor kan je jezelf letterlijk en figuurlijk laten zien als die expert.

Maar ga nou niet in het wilde weg overal over schrijven en dat plaatsen op jouw website. Of allerlei video`s maken en plaatsen op social media. Neem een stap terug en bedenk jezelf WAT je, tegen WIE en WANNEER je wilt communiceren. Werk eerst jouw contentstrategie uit. Het kost wat voorbereiding maar maakt het uiteindelijk veel makkelijker.

Contentstrategie
De definitie van (content)strategie = ‘een vooropgezet plan waarin wordt vastgesteld hoe informatie met een bepaalde waarde voor een publiek kan helpen om een organisatiedoel te bereiken’. Een contentstrategie helpt je dus om met content bepaalde doelen te bereiken. Dit kan je doen door het volgende stappenplan te volgen.

Stappenplan contentstrategie
1. Bepaal jouw doelen
Wat wil je bereiken met de content? Naamsbekendheid/Expert-status/Leadaanvragen?
Stel jouw zakelijke doel is om de expert-status te claimen op jouw vakgebied. Dan kan content daarbij helpen door iedere week 3 artikelen/blogs te schrijven. Of wil je meer naamsbekendheid? Dan kan je ervoor kiezen om iedere dag iets te posten op Facebook. Doelen voor content zijn nooit een doel op zich. Het is altijd een manier om andere, zakelijke doelen te halen.

Voorbeeld content doelen:
* Iedere week 3 artikelen/blogs schrijven voor mijn website
* Iedere maand een challenge doen op Instagram
* Iedere dag iets posten op Facebook
* Iedere maand 1 interview online zetten met een expert
* Iedere zondagochtend komt er een video online.

2. Wie is jouw doelgroep?
Doe eerst een uitgebreid onderzoek naar de behoeften van jouw doelgroep en maak dan 3 a 4 klantprofielen of zogenaamde persona’s.

3. Wat wil jouw klant?
Waar is jouw doelgroep naar opzoek? Wat willen de persona’s opgelost hebben?
Bepaal waar de behoefte van jouw doelgroep samenkomt met jouw doelen.

4. Wat is jouw verhaal?
Met storytelling kan je jouw merkboodschap vertalen naar een pakkend verhaal. Een verhaal waardoor jouw doelgroep zich aangesproken voelt. Een verhaal blijft hangen en als het aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep zullen ze de volgende keer aan jou denken als ze jouw product/dienst nodig hebben.

5. Bepaal de onderwerpen waarover je wilt gaan schrijven.
Dit zijn de pijlers waar de content over gaat en wat past bij jouw verhaal. Bepaal 3 tot 5 inhoudelijke thema’s en werk dit verder uit met onderwerpen waar je content over gaat maken.

6. Kies welke soorten content je gaat maken.
Content kun je op veel verschillende manieren vormgeven. Je kunt blogs schrijven, video’s maken, onderzoek doen en via infographic communiceren of een podcast opnemen. Maak keuzes wat het beste bij jou past en welke je helpen om je doelen te realiseren. Begin niet overal mee, maar hou het simpel. Je kunt het altijd nog uitbreiden. Begin altijd met het maken van content voor je eigen website. Dit levert op de lange termijn het meeste bezoek op. Behalve natuurlijk als jouw doelgroep nooit iets opzoekt in Google. En als jij nou weet wat er niet wordt opgezocht in Google, dan mag je mij mailen. Ik ben er namelijk nog niet achter 😉.

7. Bepaal op welke manier jij jouw content gaat verspreiden.

8. Maak een contentplanning.
Dit kan je lekker oldskool op papier doen, met Excel of bijvoorbeeld via een tool als Trello. Als je maar een overzicht maakt van welke content je waar en wanneer gaat plaatsen.