Het Amerikaanse dagblad The New York Times noemde storytelling ‘een strategisch wapen met onvoorstelbare kracht’. Veel succesvolle bedrijven hebben een krachtig verhaal. Maar hoe vertel jij nou overtuigende en inspirerende verhalen? Verhalen die je helpen om je doel te bereiken. Wat zijn de magische ingrediënten om een verhaal onweerstaanbaar te maken?

Je kunt nog zo`n goed idee hebben, als je anderen niet kunt overtuigen van jouw idee heeft het geen zin om ermee door te gaan. En dat overtuigen kun je doen aan de hand van storytelling. Storytelling is het vormgeven van je ideeën in een verhaal waarmee je anderen informeert, inzicht geeft en inspireert. Verhalen vertellen doen we al 400.000 jaar lang. Er is echter een verschil tussen een verhaal vertellen en een verhaal vertellen waarmee je iets kunt veranderen. Een verhaal vertellen waarmee je vertrouwen opbouwt, je verkoop stimuleert en andere mensen inspireert om groter te dromen.  Aansprekende ideeën zijn altijd verpakt in een verhaal. Met storytelling kun je iemand inspireren, motiveren en uiteindelijk ook overtuigen om actie te ondernemen.

Als je je wilt onderscheiden in de grote markt van ideeën is het van essentieel belang dat je je ideeën eenvoudig en duidelijk weet over te brengen en een boeiend verhaal kunt vertellen. Zoals Gallo zo mooi zegt: “Stook het vuurtje op. Onze voorouders deden het al. Na het jagen rond het kampvuur werden verhalen verteld. Verhalen waardoor er een band werd gecreëerd, verhalen over essentiële dingen om te overleven. Verhalen rond het kampvuur zorgden ervoor dat men dezelfde emotionele golflengte bereikten, zodat er begrip, vertrouwen en sympathie kon ontstaan”.

Volgens Uri Hasson, neurowetenschapper aan Princeton University, kan iemand die verhalen vertelt ideeën, gedachten en emoties in de hersenen van zijn toehoorders laten postvatten. Degene die de kunst van storytelling beheersen hebben een buitengewone grote invloed op anderen. Als je een fantastisch verhaal hoort, komen er chemische stoffen in je hersenen vrij zoals cortisol, oxytocine en dopamine. Storytelling is een essentieel onderdeel van communicatie. In een wereld waarin je wordt overspoeld door keuzes, is het verhaal vaak doorslaggevend bij de keuze met wie we zaken willen doen. Als je leert hoe je een verhaal vertelt, zal je eigen leven en dat van de mensen om je heen ingrijpend veranderen.

Klassieke onderdelen van een goed verhaal: de aankleding en verrassingen, helden en schurken. Breng passie, logica en emotie samen en je hebt de essentie van storytelling.

Je verhaal begint met een passie. Jouw eigen passie. Je kunt anderen niet inspireren als je zelf niet geïnspireerd bent. Passie is een puzzel. Ondanks dat vrijwel iedereen passie wel herkent, vinden we het moeilijk om de passie in onszelf te ontdekken. Waar gaat jouw hart sneller van kloppen? Steve Jobs zei ooit: “Heb de moed om je hart en intuïtie te volgen. Want op een of andere manier weten zij al wat je eigenlijk wilt worden”. Je passie is niet een interesse of hobby van tijdelijke aard, maar iets wat veel betekenis heeft en de kern vormt van je identiteit. Passie is iets waar alle succesvolle ondernemers over beschikken.

De sleutel tot succes is iets vinden wat je zo ontzettend graag doet, dat je niet kunt wachten totdat de zon opkomt omdat je het dan weer kunt doen. Voordat je de kunst van het verhalen vertellen kunt leren en de specifieke technieken kunt beheersen waarmee je de wereld kunt inspireren met je ideeën, moet je een duidelijk beeld hebben van wat je wilt dat mensen over jou weten. En uiteraard moet het wel de waarheid zijn. De tijd dat de consument geloofde in ‘mooie’ reclamepraatjes van grote merken is voorbij! Ze prikken er zo doorheen als het verhaal niet waarheidsgetrouw is.

Inspirerende storytellers zitten vol inspiratie. Ze weten heel duidelijk wat hun motivatie is en welke passie hen drijft. En zij weten op een enthousiaste manier hun passie met anderen te delen.

Wil jij GROEIEN met jouw online business?

Ben jij DIE ondernemer die ZELF graag de touwtjes in handen heeft?
Kan jouw WEBSITE wel wat AANDACHT gebruiken?

Doe nu de meest complete training voor jouw online business en wordt zelf Online Business Expert.

Als Online Business Expert weet je aan welke knoppen je moet draaien om jouw website succesvoller te maken. Je krijgt gegarandeerd meer bezoekers/meer omzet/meer lol in het ondernemen!

In 12 modules neem ik je mee in de online wereld, een wereld waar ik al 15 jaar ondernemer ben. Ik ken alle ins en outs om van jouw website een succes te maken en deel dit graag met je. Kom je er even niet uit, dan help ik je graag. Want mijn support krijg je er 24/7 bij!