fbpx
Selecteer een pagina

Online marketing, wat betekent het nou eigenlijk? Het is eigenlijk een verzamelnaam voor alle activiteiten die zijn gericht op het onder de aandacht brengen van een merk, product of dienst via internet. Andere benamingen zijn bijvoorbeeld internet marketing, digitale marketing of webmarketing. De betekenis van online marketing wordt ook wel als e-marketing omschreven, waarbij de e staat voor electronic.

Voor het internettijdperk sprak men gewoon over marketing in algemene zin. Nu wordt er vaak een onderscheid gemaakt tussen online marketing en offline marketing. Waarbij offline marketing alles omvat wat niet online gebeurt, dus bijvoorbeeld adverteren in tijdschriften, huis-aan-huisbladen of op televisie.

Vormen van online marketing
E-mailmarketing: Naast nieuwsbrieven kan je potentiele klanten ook een e-book of whitepaper sturen waarvoor je een e-mailadres nodig hebt. Eenmaal in het bezit van een e-mailadres kun je verschillende strategieën verzinnen om van deze potentiële klant een echte klant te maken. Als je dit doet door het sturen van e-mails dan heb je het over e-mailmarketing.
Social media marketing: Met behulp van social media kun je jouw doelstellingen halen. Social media is nooit een doel opzich maar wel een middel om jouw doel te bereiken. Je kunt het bijvoorbeeld inzetten om meer bekendheid te krijgen of om meer bezoekers naar jouw eigen website te trekken.
SEA: Search Engine Advertising ofwel zoekmachine adverteren. In dit geval betaal je voor een hogere positie in een zoekmachine zoals Google of Bing.
SEO: Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie. In dit geval zorg je ervoor dat de website zo goed is dat je hoger in de resultaten komt bij zoekmachines zoals Google of Bing.
Contentmarketing: Met behulp van content jouw online doelstellingen halen. En content kan bestaan uit tekst, video, podcast, infographic of foto. Het is de vorm en inhoud van een boodschap. En die boodschap is bedoeld om klanten aan te trekken en te binden.

Maar er hoort meer bij online marketing, denk bijvoorbeeld aan zichtbaarheid, branding, storytelling, de ideale klantreis, doelen bepalen en hoe krijg je inzicht in data?

Het omvat zoveel dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet en niet weet waar je moet beginnen om jouw eigen website beter te maken. Daarom hebben wij 12 cursussen gemaakt waarbij je iedere maand een onderdeel van online marketing behandeld. Zo kun je in kleine stapjes jouw online business aanpakken en laten groeien, en dit kan je gewoon naast je eigenlijke werkzaamheden doen. Ideaal dus als jij coach bent, kapper of fotograaf. Of misschien heb je wel een eigen webshop of schoonheidssalon. Je weet dat er meer uit jouw website te halen is, maar je vindt het lastig om te bepalen wat je nou precies moet doen. En je hebt geen tijd om alles uit te zoeken. Dan zijn onze cursussen ideaal voor jou!