fbpx

Teksten schrijven in de vorm van een blog, artikel of e-book kost tijd maar levert je uiteindelijk ook een constante stroom van bezoekers op. Het is zeker niet de makkelijkste manier van content maken. Het kost naast veel tijd ook moeite en doorzettingsvermogen. Maar het is een enorm waardevolle manier om bedrijfsdoelen te halen! Met jouw geschreven berichten leren mensen je kennen, gaan ze je aardig vinden en gaan ze je vertrouwen. Het is de ideale manier om klanten te werven en opdrachten binnen te halen.

Er zijn verschillende vormen van geschreven teksten:

  • Checklist: Checklists kun je zelf verzinnen of een bestaande aanvullen/herschrijven. De tekst die je maakt kan je ook verwerken in een mooi pdf, dit kun je vrij makkelijk maken in Canva. Zet de tekst online en in ruil voor een mailadres kun je de pdf ook mailen. Zo heb je gelijk contactgegevens van een potentiële klant.
  • Evergreen content: Dit is content die groen blijft ondanks het seizoen. Deze informatie blijft relevant ook al leest jouw publiek het pas over 2 jaar. Evergreen content gaat dus niet over de laatste trends, fashionable kleding of het laatste nieuws. Maak berichten over vaktermen met ‘Wat is…’? Dit soort berichten doen het goed in Google omdat ze antwoord geven op een vraag.
  • E-book: Schrijf je regelmatig artikelen/blogs? Bundel dan eens 5 berichten over ongeveer hetzelfde onderwerp in een e-book. Deze geef je weg in ruil voor een mailadres. Zo kan je jouw content optimaal gebruiken.
  • Inspiratie: Heb je een verhaal waarin je beschrijft hoe je iemand hebt geholpen met doelen halen of met een andere mijlpaal? Geef je lezers met inspirerende berichten het gevoel dat zij hetzelfde kunnen bereiken.
  • Interview: Vraag de mening van een expert over een onderwerp. Je kunt het interview uitschrijven of als video opnemen, ook kan je een webinar organiseren en deze opnemen. Zo kun je met 1 interview verschillende vormen van content maken.
  • Lijstjes werken altijd goed: ‘De 10 grootste …’, ‘Top 7 mooiste steden in …’, ‘De 5 beste boeken over …’, ‘7 dingen die je moet weten voor je…’. Een opsomming leest makkelijk weg, vooral als je er ook goede beelden bij gebruikt.
  • Linkoverzicht: maak een lijstje met overzicht van waardevolle links.
  • Mening: Wat zeggen anderen over een bepaald onderwerp? Inventariseer dit en maak er een blogbericht van.
  • Nieuwsberichten: Nieuws over jouw vakgebied kun je ook prima als bericht gebruiken.
  • Overzicht met oplossingen: Zet verschillende oplossingen voor een probleem op een rijtje zodat de lezers die in hetzelfde schuitje zitten, de beste oplossing kunnen kiezen.
  • Recensies: Heb je een waardevol boek gelezen, een presentatie bijgewoond of een nieuw artikel in je assortiment opgenomen? Schrijf er een uitgebreide recensie over met jouw bevindingen.
  • Researchberichten: Hoe ga jij als expert te werk in een bepaalde situatie? Laat je denkstappen stap-voor-stap zien in een blogbericht.
  • Spiekbriefje: maak een Cheat Sheet met bijvoorbeeld de belangrijkste spellingsregels op een A4tje of de shortcodes voor WordPress.
  • Stappenplan en how-to berichten: Laat met een stappenplan zien hoe je een bepaalde handeling uitvoert. Formuleer de stappen zo helder mogelijk en gebruik afbeeldingen om te verduidelijken.
  • Veelgestelde vragen/FAQ: Gebruik veel termen en vragen waar mensen op zoeken en maak hier 1 pagina van. Je kunt ook schrijven aan de hand van vragen die ze zouden moeten stellen over jouw product/dienst. Zoals ‘7 vragen die je moet stellen voor je een coach gaat zoeken’ of ‘Waarom zou ik deze cursus moeten volgen?’

Wissel bovenstaande vormen af, dan blijft het voor jezelf leuk om te doen en is het voor de bezoeker afwisselend om te lezen. Unieke content werkt het beste. Hoe meer unieke content jij produceert hoe beter Google jou waardeert als expert. Met uniek bedoel ik niet dat je zo creatief mogelijk moet zijn. Jouw bezoeker moet in de eerste 5 seconden al zien waar de tekst over gaat. Bedenk dus geen originele titels waaruit je niet kunt afleiden waar de tekst over gaat. Uniek betekent dat het geen gekopieerde teksten zijn. Schrijf altijd alles zelf. Gebruik je een keer een persbericht of nieuwsbericht probeer er dan wel altijd een eigen draai aan te geven. Neem nooit iets 1-op-1 over.