fbpx

‘Teksten schrijven in de vorm van een blog, artikel of e-book kosten tijd maar levert je uiteindelijk ook een constante stroom van bezoekers op. Het is zeker niet de makkelijkste manier van content maken. Het kost naast veel tijd ook doorzettingsvermogen! Contentmarketing is voor een langetermijnstrategie. Maar het is een enorm waardevolle manier om bedrijfsdoelen te halen! Door het schrijven van content leren mensen je kennen, gaan ze je aardig vinden en gaan ze je vertrouwen. Het is de ideale manier om klanten te werven en opdrachten binnen te halen.

Er zijn verschillende vormen van geschreven teksten:

  • Checklist: Checklists kun je zelf verzinnen of een bestaande aanvullen/herschrijven. De tekst die je maakt kan je ook verwerken in een mooi pdf, dit kun je vrij makkelijk maken in Canva. Zet de tekst online en in ruil voor een mailadres kun je het ook in de vorm van een pdf mailen. Zo heb je gelijk contactgegevens van een potentiële klant.
  • E-book: Schrijf je regelmatig artikelen/blogs? Bundel dan eens 5 berichten over ongeveer hetzelfde onderwerp in een e-book. Deze geef je weg in ruil voor een mailadres. Zo kan je jouw content optimaal gebruiken.
  • Evergreen content: Dit is content die groen blijft ondanks het seizoen. Deze informatie blijft relevant ook al leest jouw publiek het pas over 2 jaar. Evergreen content gaat dus niet over de laatste trends, fashionable kleding of het laatste nieuws. Maak berichten over vaktermen met ‘Wat is…’? Dit soort berichten doen het goed in Google omdat ze antwoord geven op een vraag.
  • Inspiratie: Heb je een verhaal waarin je beschrijft hoe je iemand hebt geholpen met doelen halen of met een andere mijlpaal? Geef je lezers met inspirerende berichten het gevoel dat zij hetzelfde kunnen bereiken.
  • Interview: Vraag de mening van een expert over een onderwerp. Je kunt het interview uitschrijven of als video opnemen, ook kan je een webinar organiseren en deze opnemen. Zo kun je met 1 interview verschillende vormen van content maken.
  • Lijstjes werken altijd goed: ‘De 10 grootste …’, ‘Top 7 mooiste steden in …’, ‘De 5 beste boeken over …’, ‘7 dingen die je moet weten voor je…’. Een opsomming leest makkelijk weg, vooral als je er ook goede beelden bij gebruikt.
  • Linkoverzicht: maak een lijstje met overzicht van waardevolle links.
  • Mening: Wat zeggen anderen over een bepaald onderwerp? Inventariseer dit en maak er een blogbericht van.
  • Nieuwsberichten: Nieuws over jouw vakgebied kun je ook prima als bericht gebruiken.
  • Overzicht met oplossingen: Zet verschillende oplossingen voor een probleem op een rijtje zodat de lezers die in hetzelfde schuitje zitten, de beste oplossing kunnen kiezen.
  • Stappenplan en how-to berichten: Laat met een stappenplan zien hoe je een bepaalde handeling uitvoert. Formuleer de stappen zo helder mogelijk en gebruik afbeeldingen om te verduidelijken.
  • Veel gestelde vragen/FAQ: Gebruik veel termen en vragen waar mensen op zoeken en maak hier 1 pagina van. Je kunt ook schrijven aan de hand van vragen die ze zouden moeten stellen over jouw product/dienst. Zoals ‘7 vragen die je moet stellen voor je een coach gaat zoeken’ of ‘Waarom zou ik deze cursus moeten volgen?’

Meer voorbeelden van geschreven content krijg je als je onze training ‘Content maakt het verschil‘ volgt.