fbpx

Als (beginnende) ondernemer met een klein bedrijf heb je meestal geen grote budgetten om uit te geven aan branding. Toch is het van essentieel belang als je een succesvolle online business wilt opzetten. Daarom geef ik je 5 tips om je branding op orde te krijgen met een klein budget.

Zorg dat je product of dienst klopt
De eerste stap bij branding is het neerzetten van je product of dienst. Deze moet staan als een huis voordat je gaat communiceren met je doelgroep. Zeker als beginnende ondernemer is dit belangrijk want het product of de dienst moet het vertrouwen van jouw doelgroep gaan winnen. Klopt het product of de dienst niet? Dan zullen mensen afhaken en het zal moeilijk tot onmogelijk worden om deze groep voor je terug te winnen. Zorg dus dat alles klopt voordat je het gaat delen of je verhaal gaat vertellen. En daarnaast is het natuurlijk ook veel makkelijker om je product of dienst te promoten als je er zelf 100% vertrouwen in hebt. Gebruik de Blauwdruk Branding verderop in de cursus om alles vast te leggen.

Stel een goed geformuleerde merkstrategie samen
Ieder merk heeft een goed geformuleerde merkstrategie nodig. Dit is de basis voor een sterk merk. Een merk zonder strategie is te vergelijken met iemand die maar een beetje ronddwaalt. Je weet niet waar je heen moet, laat staan hoe je daar moet komen. Dit heeft als gevolg dat je nooit echt goede resultaten zult behalen. Een goede merkstrategie bestaat uit de volgende vier punten:

  • Merkpositionering: wat onderscheidt ons?
    Denk na over je unique selling point (USP) en richt je hierbij vooral op de punten waarvan jij denkt dat je doelgroep die gaat waarderen. Dit hoeven geen spectaculaire punten te zijn, maar denk aan zaken als ’s avonds geopend of meer dan 15 jaar ervaring. Het is belangrijk dat je je onderscheidt van de concurrent: wat maakt jou anders? Breng dit tot uiting in je verhaal.
  • Merkdoelgroepen: tot wie richten we ons?
    Het volgende punt is het bepalen van de doelgroep. Dit is essentieel omdat je hier je communicatie op gaat aanpassen, maar ook je identiteit en merkwaarden. Wie is mijn doelgroep? Wat vindt mijn doelgroep belangrijk? Breng dit voor jezelf duidelijk in kaart.
  • Merkbasis: wie zijn we?
    Zorg voor een duidelijke identiteit en communiceer je merkwaarden. Elk merk heeft een identiteit en merkwaarden nodig. Maak je merk tot een persoonlijkheid. Ook dit is essentieel voor je communicatie. Wie ben je en wat is je verhaal? Welk probleem wil je met jouw product of dienst oplossen voor je doelgroep? Ook hier vraag je je af wat jouw doelgroep belangrijk vindt. Dit moet terug komen in je merkwaarden.
  • Merkontwikkeling: wat willen we zijn? Waar gaan we naartoe?
    Het is belangrijk om voor jezelf doelen te stellen: wat wil je bereiken en hoe ga je dit aanpakken? Dit is goed omdat het je merk helpt groeien en je nu een focus hebt voor je bedrijf. Hier komt weer het stukje terug dat je zonder doel maar aan het ronddwalen bent en niet vooruit komt.

Denk creatief
Veel ondernemers gaan er vanuit dat het niet mogelijk is jezelf op de kaart te zetten zonder een flink budget. Dit klopt niet. Ook met een klein budget kan je jezelf zichtbaar maken bij je doelgroep. Wees gewoon creatief. Dit is natuurlijk makkelijk gezegd, maar als je geen andere keus hebt en je gaat een tijdje brainstormen dan merk je dat je echt wel leuke opties bedenkt. Geef jij bijvoorbeeld coaching maak dan een Instagram-challenge van 5 dagen waarin je mensen wijzer maakt op jouw vakgebied. Zo krijg je gegevens van geïnteresseerden die daarna wellicht door jou gecoacht willen worden. Of ben jij virtueel assistent, stuur dan een uitnodiging voor een (virtueel) kopje koffie aan de ondernemers uit jouw woonplaats. Ook met een klein budget kun je via Facebook adverteren leads verzamelen. In onze cursus ‘online adverteren’ komen we hier uitgebreid op terug.

Maak sterke content
Echt goede content maken kan alleen als je duidelijk voor ogen hebt wie je bent, waar je voor staat, wie jouw doelgroep is en welk probleem je van die doelgroep gaat oplossen. Hoe maak je sterke content? Als je onze cursus over content maken hebt gevolgd dan weet je dit inmiddels al. Voor branding is het belangrijk dat je een verhaal vertelt. Vertel aan je doelgroep wie je bent en wat jouw achtergrond is. En doe dit niet met opstapelende feiten, maar maak het persoonlijk en voeg een emotioneel aspect toe aan je verhaal. Maak bijvoorbeeld gebruik van storytelling. Dit zorgt namelijk voor herkenning en misschien zelfs een emotionele connectie. We zijn nou eenmaal meer geneigd zaken te doen met een merk dat we herkennen en waar we een band mee hebben opgebouwd.

Begin met content maken voor je eigen website. Schrijf bijvoorbeeld blogs over jouw expertise en maak een pagina over jou en jouw verhaal. Dit helpt je sowieso met het krijgen van meer bezoek. Bedenk zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden en laat deze terug komen in de titel, tussenkopjes en tekst. Deze content kun je vervolgens delen op Social Media. Groot voordeel van Social Media: het is goedkoop! Met Social Media kan jij een grote groep aanspreken en kan je ervoor zorgen dat jouw doelgroep je regelmatig voorbij ziet komen. Ga niet zomaar op elk Social Media platform posten, maar zoek uit op welke platformen je doelgroep actief is. Let hierbij op dat je sterke content blijft schrijven wat past binnen jouw merk.

Herhaling is belangrijk
Een van de belangrijkste punten bij branding is herhaling. De boodschap die je over wilt brengen naar jouw doelgroep vertel je niet één keer, maar meerdere keren. Zorg dat je zichtbaar bent. En vermijd ook hierbij de feiten en verkooppraatjes omdat dit vaak niet werkt. Vertel consistent wat je doet en welk probleem jij oplost en gebruik hier verschillende situaties voor uit de praktijk. Herhaal dit meerdere keren per week. Je doelgroep gaat dit onthouden en komen dan weer bij jou terecht als ze een probleem ervaren waarvan ze herinneren dat jij een oplossing biedt.

Bonustip: Ga netwerken
Neem deel aan netwerkborrels en ga in gesprek met vergelijkbare bedrijven in jouw branche, maar ook buiten jouw branche. Kijk hoe andere bedrijven te werk gaan en leer daarvan. Het is natuurlijk niet de bedoeling om ideeën te kopiëren, maar door in gesprek te gaan met anderen kom je zelf vaak ook op nieuwe ideeën. En hoe fijn is het om tips te krijgen van mensen die weten waar ze over praten?

Wil jij GROEIEN met jouw online business?

Ben jij DIE ondernemer die ZELF graag de touwtjes in handen heeft?
Kan jouw WEBSITE wel wat AANDACHT gebruiken?

Doe nu de meest complete training voor jouw online business en wordt zelf Online Business Expert.

Als Online Business Expert weet je aan welke knoppen je moet draaien om jouw website succesvoller te maken. Je krijgt gegarandeerd meer bezoekers/meer omzet/meer lol in het ondernemen!

In 12 modules neem ik je mee in de online wereld, een wereld waar ik al 15 jaar ondernemer ben. Ik ken alle ins en outs om van jouw website een succes te maken en deel dit graag met je. Kom je er even niet uit, dan help ik je graag. Want mijn support krijg je er 24/7 bij!