fbpx
Selecteer een pagina

Online aanwezig zijn is nodig voor een goede en succesvolle onderneming. Doordat er echter steeds meer bedrijven goed zichtbaar zijn online, wordt het steeds moeilijker om op te vallen en jezelf te onderscheiden. Hoe zorg je er dan toch voor dat je meer online zichtbaar bent en je opvalt tussen de massa? Wij geven je 5 tips voor meer online zichtbaarheid.

Ga bloggen
Een van de beste manieren om online meer zichtbaarheid te krijgen is door te gaan bloggen voor jouw onderneming. Door te bloggen laat je lezers en volgers zien welke kennis je precies in huis hebt. Daarnaast kan je heel SEO gericht schrijven, zodat je ook nog beter gevonden wordt in Google.

Emailmarketing
Een mailinglijst opbouwen is een goede manier om jouw online zichtbaarheid te vergroten. Je kan op deze manier op een persoonlijke manier contact opnemen met jouw doelgroep. Als je hen voorziet van een goede nieuwsbrief met voor hen relevante content, kan dit hun ervaring met jou verbeteren. Daarnaast stuur je ze via de nieuwsbrief vaak door naar de website of social media kanalen. Maar wist je dat je emailmarketing ook anders in kan zetten? Denk bijvoorbeeld aan het inrichten van een salesfunnel, waarbij je actief mailadressen gaan verzamelen.

Adverteren
Vindbaar en zichtbaar zijn online is lang niet altijd even makkelijk. Adverteren is een van de betere manieren om meer online zichtbaarheid te creëren. Hierbij kan je denken aan adverteren op Google, maar ook adverteren op Facebook of Instagram is een goede optie. Door te adverteren zorg je dat je meer onder de aandacht komt bij (potentiële) klanten. Bovendien bepaal jij zo waar je wel en niet zichtbaar bent en bij wie precies. Bij adverteren kan je namelijk heel specifiek een doelgroep selecteren en bepaal je welke advertentie jij onder de aandacht brengt. Naast adverteren op Google en social media kan je er ook voor kiezen om te adverteren op platformen van anderen, dat wil zeggen advertorials schrijven op relevante websites bijvoorbeeld. Dit is een vorm van paid media.

Google Posts
Heb je nog nooit van Google Posts gehoord? Dat zou kunnen, het bestaat namelijk pas sinds 2017 en er zijn maar weinig ondernemers die het ook daadwerkelijk inzetten. Met Google Posts kan je berichten, producten, evenementen en aanbiedingen direct zichtbaar maken binnen de zoekresultaten van Google. Deze post komt dan te staan bij het stukje over Mijn Bedrijf, samen waar de reviews en jouw adres ook te vinden is.

Neem video’s op
De video wordt steeds belangrijker als het gaat om online zichtbaarheid. Daar waar we vroeger vooral de focus legden op het maken van mooie foto’s, zie je steeds meer video’s het online landschap domineren. Ook schijnt het zo te zijn dat de algoritmes van social media hier steeds meer voorrang aan geven. Mogelijkheden wat betreft video’s zijn er enorm veel, zo zou je ervoor kunnen kiezen om een productvideo op te nemen en deze online te zetten op jouw YouTube kanaal, maar een andere optie is bijvoorbeeld live gaan op Instagram en Facebook. Hierbij zou je mensen vragen kunnen laten stellen en die direct live beantwoorden. Ook is het leuk om een quiz of bingo te organiseren, om zo extra betrokkenheid te creëren bij jouw volgers.

In module 8 van onze training Online Business Expert geef ik je nog 5 extra tips voor meer online zichtbaarheid. Ook neem ik je mee in de wereld van de online reputatie. Hoe ga je om met reviews en wat zijn tools om je reputatie te managen? Maar ook krijg je tips hoe je de expert-status claimt.