fbpx
Selecteer een pagina

Even terug naar de basis. Wat is een expertstatus? Met de term expert wordt een deskundig persoon aangeduid in zijn/haar vakgebied. Definitie op Wikipedia is nog iets uitgebreider: “iemand die door jaren training en ervaring uitermate bedreven is in het oplossen van problemen in een bepaald probleemgebied. Met de term expert of deskundige wordt een deskundig persoon in een vakgebied aangeduid. Een expert wordt geacht veel kennis en ervaring te hebben op een bepaald terrein. Een expert kan als deskundige geraadpleegd worden door een ander, bijvoorbeeld een particulier of een organisatie”.

Iemand met een expertstatus is dus autoriteit. Die status krijgt men omdat er kennis wordt gedeeld over een bepaald onderwerp. Een onderwerp waarin diegene gespecialiseerd is. En van die autoriteit wil jij graag iets leren of iets kopen. Het zorgt uiteindelijk dus voor meer verkopen en meer omzet. Stel je voor dat jij die expert bent, op jouw vakgebied!

Een expertstatus krijg je dus door het delen van kennis met de juiste doelgroep. Maar op welke manieren kan jij kennis gaan delen? Hieronder staan 5 manieren hoe jij op een vrij makkelijke manier kunt laten zien dat je expert bent.

  1. Word spreker
  2. Schrijf gastcolumns
  3. Word (gast)docent
  4. Maak een podcast
  5. Maak how-to filmpjes

Word spreker
Normaal gesproken worden er meer dan 20.000 bijeenkomsten per jaar georganiseerd in Nederland waar sprekers nodig zijn. Maar een echt goede spreker worden is niet zo gedaan. Om mensen in de zaal echt te raken met je verhaal moet je het podium durven pakken. Zorg dat er verbinding ontstaat. Laat je hier niet door afschrikken, dit kan je allemaal leren. Ga experimenteren met Facebook Live sessies of Instagram Stories. Ga spreken, spreken en nog een spreken. Er zijn ook genoeg open podia waar je jouw lezing in 10 á 15 minuten kunt geven. Best een uitdaging, maar ook een goede test of je jouw kernboodschap echt helder hebt. Als je eenmaal weet welke doelgroep je wilt bereiken met welke boodschap kan je jezelf aanbieden bij de organisatie van een event waar jouw doelgroep is.

Schrijf gastcolumns/-blogs
In veel media (online en offline) kun je gastcolumns of gastblogs schrijven. Zoek een medium die past bij jou en jouw doelgroep en waar jij een goed  gevoel bij hebt. Het is wel handig als dit medium wat bereik heeft maar als je een hele specifieke doelgroep bereikt dan hoef je je niet te laten leiden door het bereik. Probeer ook wat voor jou werkt en wat niet. Zo heb ik een tijdje iedere maand een blog aangeleverd over reizen met kinderen voor een blog voor moeders. Ook heb ik een gastcolumn gehad in het vakblad voor reizen. Die laatste was een vorm van adverteren want daar moesten we voor betalen En is vrij normaal als je voor een groter medium schrijft. Beide hebben zeker geholpen met het bereik van Reisgraag.nl.

Word gastdocent
Hoe leuk is het om jouw kennis te delen met studenten/leerlingen? Buiten dat je iemand wijzer maakt kan je er nog een voordeel mee doen. Zodra jij aan jouw potentiële klanten laat zien dat jij ergens over mag komen spreken zien ze jou sneller als die expert. Win-win situatie dus. Je hebt geen bevoegdheid nodig als gastdocent en mag maximaal gemiddeld 6 klokuren per week lesgeven. Ook moet je vaak een Verklaring Omtrent gedrag kunnen laten zien, deze kun je aanvragen bij de gemeente.

Maak een podcast
Als je naar de landen om ons heen kijkt lopen wij in Nederland nog wat achter qua podcast luisteren. Maar ik ben van mening dat dit steeds populairder gaat worden. En het is heel laagdrempelig om te beginnen, je hebt alleen een telefoon en microfoontje nodig. Wil je het echt goed doen kun je natuurlijk investeren door een begintune en eindtune te laten maken en een professionele microfoon te kopen. Maar start eerst maar eens om te kijken of je het wel leuk vindt.

Maak how-to filmpjes
Verkoop jij producten dan is het maken van how-to filmpjes een enorm waardevolle manier om te laten zien dat je verstand hebt van de producten die je aanbiedt. Neem een voorbeeld aan CoolBlue, zij maken filmpjes over nieuwe producten met unboxing filmpjes maar ook reviewen ze producten en laten ze bijvoorbeeld zien hoe je een eigen gaming pc bouwt. Ook komen er onderwerpen aan de beurt die over het bedrijf zelf gaan zoals dat ze vieren dat ze 1 miljoen fietsbezorgingen hebben gedaan.

Als je 1 of meerdere van bovenstaande manieren hebt gekozen om de expertstatus te claimen dan ben je er nog niet. Je zult zelf ook up-to-date moeten blijven in jouw vakgebied. En in veel gevallen moet je nog aan de buitenwereld laten zien dat je die expertstatus ook verdiend. In het voorbeeld van CoolBlue hebben ze er minder aan als ze deze filmpjes alleen op hun eigen kanaal zouden delen. Ze maken gebruik van YouTube en hebben inmiddels al 122k volgers op dit platform. Ook als je als gastdocent of spreker aan de slag gaat is het verstandig om dit te laten zien aan de buitenwereld. Dan heb je een groter bereik dan alleen de klas of groep waarvoor je de lezing houdt.

In module 8: Online reputatie van onze complete training Online Business Expert krijg je nog 2 tips voor het claimen van de expert-status en neem ik je mee in de wereld van de online reviews, jouw digitale reputatie en krijg je tips voor het schrijven van een persbericht.