Als je bezig gaat met content maken dan is het de bedoeling dat je jouw publiek bereikt anders doe je het allemaal voor niks. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Ik heb 5 regels gemaakt voor succesvolle content. Dit zijn de basisregels die je in je achterhoofd moet houden als je content gaat maken. Deze regels zorgen ervoor dat je met jouw content hoger scoort in Google en die expert-status claimt!

1. Wat wil je klant weten?
Bij het maken van content gaat het niet om jou maar om jouw (potentiële) klant. Wat wil je klant weten? Voorzie jouw doelgroep in hun behoeften met waardevolle en aantrekkelijke content. Onderzoek wat jouw klant wilt weten en maak hier content voor.

2. Zorg voor unieke content
Om aan te sluiten bij de behoeften van je klant zul je de content moeten afstemmen en dus maatwerk moeten leveren. Sowieso is het verboden om teksten te kopiëren van anderen maar daarnaast is het ook echt niet slim omdat de informatie die een ander maakt nooit hetzelfde zal zijn voor jouw doelgroep. Maak eigen, unieke content. Content die niemand anders heeft.

3. Content maken is niet hetzelfde als reclame maken
Content is redactioneel en niet hetzelfde als reclame maken. Je geeft een antwoord op vragen van je klant. Dit betekent dat je moet denken als uitgever en niet als verkoper. Content helpt, inspireert, entertaint, informeert en leert. Het speelt in op vragen, wensen en problemen van je publiek. Reclame en pr valt je lastig als je er niet om hebt gevraagd, dat is dan ook geen content. Op content wordt gezocht. Content is het vertellen van verhalen, goede verhalen!

4. De content is over 3 jaar nog steeds relevant
Probeer dat zoveel mogelijk van de content die je maakt ook over een jaar of 3 nog relevant is. Natuurlijk kan je ook weleens wat maken voor op de korte termijn maar contentmarketing is echt iets van de lange termijn. Evergreen content wordt dit ook weleens genoemd, dat is content die groen blijft ondanks het seizoen. Dit gaat dus niet over de laatste trends, fashionable kleding of het laatste nieuws. Maak berichten over vaktermen met ‘Wat is…’? Dit soort berichten doen het goed in Google omdat ze antwoord geven op een vraag.

5. Zorg voor een duidelijke CTA
CTA is Call to Action. Alle content die je maakt, maak je met een bepaald doel. Je wilt dat de bezoeker een bepaalde actie onderneemt. Wat het doel voor jouw publiek is moet duidelijk zijn. Wil je dat ze een e-book downloaden, zorg dan dat dit de enige knop op de pagina is. Wil je dat ze lid worden van jouw nieuwsbrief? Zorg dat er geen andere afleiding is op de pagina dan alleen de inschrijfbutton. Overtuig de bezoeker!

Vertel vanuit je passie, dan is iedereen een goede storyteller! En vertel je verhaal met overtuiging en zelfvertrouwen. Als je onzeker overkomt, zal jouw publiek ook geen vertrouwen in je krijgen. Maar wees wel jezelf. Er is een verschil tussen ‘hoog van de toren blazen’ en verhalen vertellen vanuit jouw passie. Wil je hulp bij het maken van goede content? Volg dan onze cursus Content!