Sterke storytelling maakt een merk menselijker en toegankelijker. Het creëert een emotionele band met de doelgroep en maakt het gemakkelijker om de kernwaarden van een merk te begrijpen.

Door authentieke en relevante verhalen te vertellen, kunnen merken niet alleen klanten/cliënten aantrekken, maar ook loyaliteit opbouwen en een langdurige impact creëren.

Sprekende voorbeelden uit de zorg:
De ZorgSpecialist wil dat men zo lang mogelijk op een fijne en veilige manier thuis kan wonen. Of nét als thuis. Hier zetten zij zich dagelijks voor in. Dit laten ze zien door o.a. het delen van verhalen van cliënten en bewoners maar ook van ambassadeurs op hun website.

Het Erasmus MC combineert medische technologie en onderzoek met persoonlijke zorg. Door verhalen van patiënten, families en medewerkers te delen, laten ze zien dat ze niet alleen een wetenschappelijke instelling zijn, maar ook een plaats waar persoonlijke verhalen centraal staan.

Zorg is mensenwerk! Dat is de overtuiging van Zorgcentra De Betuwe. Het ontstaat in het contact tussen hun cliënt en de organisatie. Dat laten ze zien door het delen van echte verhalen van medewerkers, waarin de liefde voor het vak en de bewoners centraal staat.

In de zorg draait het om mensen, zowel patiënten/cliënten als zorgverleners. Verhalen maken deze menselijke ervaringen tastbaar en herkenbaar. Ze helpen om abstracte concepten (zoals zorgverlening) te vertalen naar concrete, emotionele momenten.

Toch mis ik bij veel bedrijven de finishing touch:
– Laat op de vacature pagina een verhaal zien (video of tekst) van iemand in deze functie. Deze verhalen staan vaak al ergens op de website, maar niet op de plek waar ze (ook) horen.
– Bundel de verhalen in een magazine en verspreid het onder meer mensen dan alleen de website en social media bezoekers zoals de cliënten/bewoners zelf. Zij zijn er vaak heel trots op om zichzelf terug te zien.
– Zorg voor een mogelijkheid zoals bijv. een speciale sectie op de website waar cliënten, familieleden en medewerkers zelf hun verhalen kunnen insturen.